Momenteel, 2021, zijn er 2 waterstofauto's te koop.


Allereerst is er de Toyota Mirai, ten tweede de Hyundai Nexo.

Beide voor respectievelijk 80 mille en 83 mille.

Probleem is alleen waar kun je waterstof tanken…



Klik hier om naar de vorige pagina te gaan

Er zijn nu op drie plekken in heel Nederland: in Arnhem, Veldhoven (was Helmond) en Rhoon (bij Rotterdam).

De actieradius is met een waterstofauto is zo’n 600 à 700 kilometer.

Kun je met keuze uit drie stations je volgende tankbeurt vast gaan plannen als je net bij de vorige bent weggereden.

Waterstof is niet bepaald iets dat je in een paar jerrycans in de schuur zet.

Er komen overigens wel meer stations aan.

Waterstof is nogal licht ontvlambaar, benzine en diesel ook, maar waterstof doet daar nog een schepje bovenop.

Feit is dat waterstof nogal veel energie kost om te maken, méér dan dat het oplevert.

Klik hier om naar de vorige pagina te gaan


Honda heeft met de FCX Clarity in 2008 de allereerste waterstof-auto voortgebracht.


Horst (In Limburg) heeft een primeur: op 7 april 2022 opent het eerste pompstation met waterstof in Limburg. Als aan het eind van het jaar tien auto’s regelmatig worden volgetankt, is Gerbert Vissers al „heel tevreden”.

Vissers Energy bouwt bij zijn tankstation in Horst een pomp voor waterstof; de eerste in Limburg. De tweekoppige directie is voorlopig de enige vaste klant, verwacht Gerbert Vissers.

De algemeen directeur rijdt in een Hyundai Nexo. Onder het motto ‘zien is geloven’, willen ze het voorbeeld geven. „We hebben vertrouwen in waterstof.”


Nederland: HyMatters presenteert een waterstoftrailer voor productie en verbruik

Arnhem IPKW HyMattersHet Arnhemse bedrijf HyMatters presenteert een schaalbare waterstoftrailer voor het produceren en gebruiken van waterstof op lokaal niveau. De wagen kan worden ingezet op plekken waar vraag en aanbod bij elkaar komen. Dat begint op de plek waar duurzame energie op het netwerk wordt ingevoerd.

De waterstoftrailer kan waterstof produceren en op deze wijze de problemen bij netcongestie bij de bron verhelpen. Anderzijds kan de trailer ook waterstof produceren op de plek waar je het gebruikt wordt. Er is dan sprake van geen of beperkte transportbewegingen.

Klik hier om naar de vorige pagina te gaan

De visie van de ontwerpers is dan ook om de beschikbaarheid van duurzame waterstof van de grond te krijgen en tegelijkertijd de energiezekerheid te garanderen op lokaal niveau.

De waterstoftrailer bevat de gehele keten van netondersteuning, productie, opslag en aftanken van waterstof onder 350 bar. Gewoon leidingwater wordt in de wagen gezuiverd en via een elektrolyser gesplitst in zuurstof en waterstof. Van 100 liter water maakt het systeem in twee dagen 8 kilo waterstof. Het systeem is moeiteloos opschaalbaar.

Het productieapparaat voor waterstof heeft een serie unieke eigenschappen, zoals deelsystemen die dusdanig zijn ontworpen dat het systeem daadwerkelijk variaties in duurzame bronnen als zonne-energie kan volgen.

Ook uniek is dat er een digital twin is ontwikkeld, een digitaal systeem dat parallel draait aan het werkelijke systeem.
Hiermee kan het gedrag van de elektrolyser worden geoptimaliseerd.
Een ander voordeel is het modulaire ontwerp. Met de simulaties van de digital twin kan snel de geschikte schaalgrootte worden bepaald.

Het waterstofsysteem is zowel stationair als mobiel uitvoerbaar. De mobiele variant maakt het mogelijk om ook voertuigen of stationaire apparaten af te tanken die niet naar een vast tankstation kunnen komen.