De Volkswagen Kever heeft tijdens zijn lange levensduur niet alleen diverse technische ontwikkelingen ondergaan. Om de doorgaans uitstekende verkoop een extra stimulans te geven werd het leveringsprogramma regelmatig uitgebreid met een speciale serie.

Iedere Keverfan zal zich de Weltmeister, de Jeans Bug, de Big Bug, de Winterbug en de Silver Bug kunnen herinneren.

Rond de jaarwisseling van 1972/1973 lanceerde Volkswagen op basis van de net uitgekomen 1303- de laatste sterk gemodificeerde Europese Kever met onder meer de panoramaruit, het veiligheidsdashboard en de 1302 techniek- de Gelb Schwarzer Renner.

De Gelb Schwarzer Renner kende een opvallende en spraakmakende kleurstelling. Afbeelding: Volkswagen AG (bewerkt)


Behoefte aan sportief Kevermodel

Al jarenlang was er binnen de grote groep Keverrijders- en adepten een groeiende behoefte aan een sportief Kevermodel. Rudolf Leiding- VW baas in het begin van de jaren zeventig- had inmiddels gezien dat de concurrenten van Opel (Kadett Rallye) en Simca (1000 Rally) sportieve uitrustingsvarianten aan het leveringspalet hadden toegevoegd. Terwijl NSU al enige jaren modellen als de TT en de TTS voerde.

Het was het tijdperk dat de Superkever het modellengamma van de evergreen naar boven afrondde. In eerste instantie als technisch en ruimtelijk aangepaste 1302.

En vanaf 1972 als gevolg van onder meer Amerikaanse veiligheidseisen als nogmaals sterk gemodificeerde 1303.

Aanvankelijk leefde het idee bij de VW constructeurs om de sportieve aspiraties in relatie tot de kersverse 1303 te vertalen naar een uitvoering met Porsche trekjes.

Dat ging Leiding veel te ver.

Hij verordonneerde de constructeurs om de welbekende 1.584 cc motor met 50 PK van de 1303 S als basis te gebruiken.

Klik hier om naar de vorige pagina te gaan