Reclame is een vorm van communicatie met het doel potentiële klanten over te halen tot aanschaf van producten en/of diensten. Veel reclame is dan ook bedoeld om consumptie te bevorderen door het creëren en versterken van een merk.

Reclame is overal: op radio en TV, in magazines en dagbladen, online, op straat, langs het sportveld en in het museum. Het primaire doel van reclame is om producten en diensten te promoten, maar over het maatschappelijke nut en belang van reclame is veel minder bekend. Wist jij bijvoorbeeld dat reclame…

… bijdraagt aan ons zeer uitgebreide culturele aanbod? Evenementen, concerten en musea worden door ons bedrijfsleven gesponsord.

… zorgt voor schone en veilige bus- en tramhokjes?

… bijdraagt aan de innovatiekracht van Nederland?

… bijdraagt aan de mogelijkheid om te sporten in Nederland? Niet alleen als amateur, maar ook als professional.

… bijdraagt aan onze werkgelegenheid? Dankzij reclame zijn ongeveer veel personen werkzaam in de reclame-industrie.

… bijdraagt aan marktwerking? Doordat reclame een belangrijke bron van informatie en prijsvorming is.

… door zelfregulering ervoor zorgt dat betrouwbaar en geloofwaardig is?


Reclame is onmisbaar in onze samenleving. Het is een bron van inspiratie en innovatie. Reclame faciliteert en financiert grote delen van onze veelzijdige samenleving.

Maar voor kinderen, via bijv. influenzers op YouTube is het ook een valkuil.


https://www.de-lijn.nl/de-geschiedenis-van-de-reclame-in-nederland

Loekie de Leeuw was en is binnenkort tijdens de OS in Japan een bekende TV held.


Black Friday, De diverse feestdagen, Vakantie, Automerken enzovoort.....



Loden Leeuw (De Loden Leeuw is een Nederlandse televisieprijs voor de irritantste reclamespot. Daarnaast is er sinds 2004 ook een persoonlijkheidsprijs voor de irritantste bekende Nederlander in een reclamespotje. Sinds 2017 reikt Radar ook de "prijs" voor de meest irritante radioreclame uit. )

Klik hier om naar de vorige pagina te gaan