In Nederland wordt nepnieuws vooral verspreid om geld te verdienen.

Hoe meer mensen op een artikel klikken, hoe meer geld de makers krijgen vanwege de getoonde advertenties.

Een pakkende, sensationele kop levert vaak veel ‘clicks’ op. En dus veel geld. We noemen dit clickbait.

Ook maken mensen bewust nepnieuws om meningen te beïnvloeden, bijvoorbeeld in de aanloop naar verkiezingen en over het coronavirus.

Wist je dat nepnieuws al eeuwen bestaat?

In de zeventiende eeuw werd al op grote schaal nepnieuws verspreid om de uitkomst van oorlogen te veranderen.

Denk bijvoorbeeld ook aan de ouderwetse broodjeaapverhalen. De verspreiding ervan gaat alleen veel sneller sinds de opkomst van sociale media. Iedereen kan tegenwoordig berichten plaatsen op internet. Denk maar aan bijvoorbeeld de tweets van dhr. Trump over het 6 januari 2021 voorval.


Daardoor lijken de grenzen tussen nieuws, nepnieuws en advertenties te vervagen.

Het wordt steeds moeilijker om ze van elkaar te onderscheiden en om je eigen mening te vormen.

Klik hier om naar de vorige pagina te gaan