Loeki de Leeuw is een karakter dat van 1972 tot 2004 de reclame van de Ster op de televisie opvrolijkte in korte filmpjes, die vaak aan het begin en einde van de reclameblokken te zien waren. Vaak draaiden de filmpjes om Loeki’s onhandigheid. Hij had nagenoeg geen tekst, maar zijn vaste kreet Asjemenou werd beroemd.

Loeki de Leeuw maakt wellicht een comeback bij de publieke omroep.

Ster is momenteel (1e kwartaal 2021) in onderhandeling met de rechthebbende om de reclameleeuw terug op tv te krijgen.


STER-directeur Frank Volmer vermeldt dat Loeki de Leeuw komende zomer te zien is rond grote sportevenementen. “Hij komt langs bij het EK voetbal, we hebben filmpjes voor bij de Olympische Spelen en de Tour de France. We zijn nu aan het praten met de NPO over op welke momenten hij nog meer terug zou kunnen komen.”

In 1995 reikte Ster voor het eerst de Ster Gouden Loeki uit.

De Ster Gouden Loeki verkiezing is door Ster in het leven geroepen om het Nederlands publiek actief te betrekken bij reclame.

Een grotere betrokkenheid leidt tot een grotere acceptatie van reclame: reclame is leuk!

Daarnaast wil Ster met de prijs reclamemakers belonen en stimuleren om aantrekkelijke reclame te maken.

De allereerste Ster Gouden Loeki werd in 1995 gewonnen door KLM met de commercial 'Zwanen'. In de beginjaren was de uitreiking een gebeurtenis op kleine schaal.

Vanaf 2002 tot 2016 was de finale live op de publieke omroep te volgen.

De Ster Gouden Loeki is de enige reclameprijs waarbij het Nederlands publiek (en dus niet een vakjury) de winnaar bepaalt.


Klik hier om naar de vorige pagina te gaan