De EverGiven is een containerschip van Evergreen Marine in Taiwan, waar het schip in 2018 werd gebouwd.

   

Vermogen: 59.250 kW

Lengte: 399,94 m

Breedte: 58,80 m

Onder de Vlag van Panama


Het schip liep op dinsdagmorgen 23 maart 2021 rond 7.40 uur in het Suezkanaal aan de grond, ter hoogte van km 151. Het schip was onderweg van China naar Rotterdam. Het voer met eenrichtingsverkeer in konvooi op een deel van het kanaal waar nog geen tweede vaargeul is gebaggerd.

Het schip werd uit de koers gedrukt door een zandstorm met windsnelheden tot 74 kilometer per uur (40 knopen ten tijde van het vastlopen, dit is een windkracht 8.)

Aan de voorkant voer het schip een meter het talud op in de klei. Het achterschip zat minder in de klei vast.

De Ever Given blokkeerde daardoor het scheepvaartverkeer volledig, omdat het bijna dwars in het kanaal lag. Het schip stak ten tijde van het incident 15,7 meter diep en had zo'n 20.000 teu (afmetingen Twenty Foot Equivalent Unit) aan boord.

Het incident was van belang voor de wereldeconomie, aangezien zo'n 10% het kanaal passeert.

Het kanaal verbindt de Rode Zee met de Middellandse zee en is voor de scheepvaart de kortste verbinding tussen Azië en Europa.


Boskalis werd ingehuurd om een oplossing te vinden. Nadat bergingsteams dagenlang graafmachines en baggermachines hadden gebruikt om te proberen het aan de grond gelopen schip los te krijgen, bleek dat het schip niet loskwam door de inspanning van 10 altijd op het kanaal aanwezige kanaalsleepboten.

Die hadden daar te weinig trekkracht voor. Alternatieven voor de berging waren het lostrekken door twee extra zware sleepboten met een “paaltrek” van gezamenlijk meer dan 400 ton en als dat niet lukte zo'n 600 containers van het voorschip lossen.

In de nacht van zondag op maandag 29 maart werd het achterschip vlotgetrokken met hulp van de inmiddels gearriveerde zware zeesleepboot

De Alp Guard
Paaltrek 285 ton

De Carlo Magno
Paaltrek 153 ton

Klik hier om naar de vorige pagina te gaan

Zondag 28 maart 2021 zaten bij een telling 372 schepen vast in afwachting of waren onderweg naar het kanaal, maandagmorgen waren het er al zo'n 400.

Andere schepen waren uitgeweken naar de langere, oude route: via Kaap de Goede Hoop om Afrika heen.


De Ever Given werd na het incident opgehouden door juridisch getouwtrek in verband met de schadeafwikkeling, ook Egypte claimde een vergoeding, dat meent nl. een miljard dollar te kunnen eisen voor de tijd dat het kanaal geblokkeerd was en de gehele situatie er omheen.