Klik hier om naar de vorige pagina te gaan

Verdraagzaamheid, Duldzaam, Rekkelijkheid, Tolerantie is de erkenning dat naast de eigen denkbeelden, gewoonten en kenmerken, er andere zijn van gelijke waarde. Tolerantie betekent ook dat afwijkende meningen en gedragingen niet met sancties bestreden worden.


Wanneer je verdraagzaam bent heb je het vermogen om begripvol, respectvol en tolerant te zijn tegenover andere mensen. Ook wanneer er aanzienlijke verschillen zijn in overtuigingen zoals bijvoorbeeld politieke voorkeur of religie.


Tolerantie komt van het Latijnse woord tolerare, dat verdragen betekent. Tolerantie gaat over bijvoorbeeld vrijheid van meningsuiting, levensstijl en seksuele voorkeur.

Wanneer iemand tolerant is, heeft deze persoon bijvoorbeeld geen problemen met een lesbische buurvrouw, terwijl hij of zij zelf hetero is.

Tolerantie in Europa vindt haar oorsprong in de strijd voor godsdienst- en gewetensvrijheid en tegen de onderdrukking en terdoodveroordeling van ketters en andere religieuze dissidenten.

Naar het voorbeeld van religieuze tolerantie is men later gaan spreken van politieke en raciale of etnische tolerantie.


Een ander woord voor verdraagzaamheid is:

Inschikkelijk, behulpzaam, bereidwillig, buigzaam, flexibel, gedwee, gewillig, meegaand, mild, coulant, gedienstig, gemakkelijk, geschikt, handelbaar, meegaand, nederig, plooibaar, toegeeflijk, toegevend, verdraagzaam, welwillend. lankmoedig, barmhartig, edelmoedig, geduldig, goedertieren, indulgent, lijdzaam, toegevend, tolerant, verdraagzaam, verduldig.

Klik hier om naar de vorige pagina te gaan

Wetenschappelijk bewezen manieren om verdraagzamer, gelukkiger te worden:

  1. Trek de stekker er even uit. Verminder bijvoorbeeld je nieuwsconsumptie. Veel nieuws kan je wereldbeeld negatiever maken.

  2. Ga naar buiten.

  3. Mediteer. Richt je aandacht op de dingen die goed gaan. Alles wat je aandacht geeft groeit. Als je gelukkig wilt worden is het slim om aandacht te geven aan dingen die je blij maken.

  4. Geef geld uit

  5. Lach alsof het oprecht is. Ontspan, hobby oppakken

  6. Ga op in het moment.

  7. Raak iemand aan.

  8. Ga sporten.

  9. Voel je dankbaar. Maak een lijstje met dingen waar je dankbaar voor bent. En Uit je dankbaarheid.

  10. Zorg goed voor jezelf. Gezonde voeding heeft een positief effect op je hele gesteldheid. Granen, groenten, peulvruchten, fruit tillen je gezondheidsniveau omhoog.