Eten/Voeding is een noodzaak, net als ademen.
Het wat en hoe leest U onder de onderstaande links van de startpagina.

Nr 1 is al enigszins uitgewerkt, de rest volgt later.

1) Koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines en mineralen.

   


2) Genotmiddelen.
    Doorgaans Koolhydraatverhogend,......

3) De historie en de ontwikkelingen.  (zie voedselgeschiedenis)



4) Voeding bij ziekte(s).

5) Het verhaal, mijn eigen ervaringen en de verschillende visies van mn. Ziekenhuizen.

Géén suikers, chocolade enz. Alleen als je een hypo hebt of voelt aankomen. Nú alles eten mag, mits je maar beweegt of insuline spuit.


6) De regel van 500.

Als diabeet heb je te maken met verminderde (type 2) of geen (type 1) produktie van insuline in je lichaam (pancreas). Insuline zorgt voor opname van de voeding in het bloed. Door middel van respectievelijk pillen of insuline-injectie wordt het voornoemde probleem aangepakt. ZEER belangrijk is dus de inname van voedsel en de afstemming van medicatie hierbij.

Als nr 1 zijn dit wel KOOLHYDRATEN, gevolgd door vetten en eiwitten en natuurlijk vitamines en mineralen. Factoren als bewegen en emoties vormen bijkomende aanpassingen.

7) GezondheidsWeetjes

8) En nog meer.....

Omdat iedere persoon UNIEK is geldt hier ook bij de regeling van voeding- en insulinetoediening een specifieke, unieke benadering.
Uiteraard zijn er algemene regels t.a.v. de behandeling van diabetes, maar ook regels,
gedragsregels en benaderingen om op een persoonlijke manier te communiceren met dit alles.

Simpele en geraffineerde koolhydraten die men voornamelijk eet:

* spaghetti,
* witte rijst,
* pasta,
* grote hoeveelheden aardappelen,
* en wit brood.
De metabolisme (spijsvertering van je lichaam) is volledig op koolhydraten gebaseerd.

Natuurlijk zijn koolhydraten nuttig voor energie, maar normale en geraffineerde koolhydraten komen erg overeen met ‘’suikers’‘.
Deze zul je dus moeten laten overeenstemmen met een gepaste hoeveelheid insuline. Deze koolhydraten worden erg snel in je bloed opgenomen.

Je vraagt je misschien af hoeveel hoolhydraten mag ik dan per dag eten?
Je hebt er ongeveer 5 tot 7 gram per kilo lichaamsgewicht nodig. Maar let er wel op waar je deze koolhydraten vandaan haalt!

Probeer je koolhydraten binnen te halen van VOLKOREN producten.
Persoonlijk neem ik (volkoren) koolhydraten binnen m.b.v. de EETtabel van het Voedingscentrum. Dit is een persoonlijke keuze en
ik snap dat dit niet voor iedereen mogelijk is. Wel heb ik hierdoor mijn diabetes perfect onder controle!


Maar eet koolhydraten ook altijd in combinatie met voldoende eiwitten en vetten.
Bij mensen met diabetes is het van ESSENTIEEL belang om zo gezond mogelijk te leven,
dit begint met wat je dagelijks eet. Een goed uitgebalanceerde maaltijd ziet er als volgt uit:

* Een eiwitbron (kip, kalkoen, bonen, erwten)
* Eventueel voedingsrijke koolhydraten, denk aan aardappelen, volkoren pasta, zilvervlies rijst.
* Groenten en/of fruit (regelmatig afwisselen)
* Vetten (liefst onverzadigd uit noten, vis, zaden)

9) Diëten

Reacties

Klik hier om naar de vorige pagina te gaan