De jaarlijkse Dag van de Citymarketing, georganiseerd door de stichting Netwerk Citymarketing Nederland, een Nederlands samenwerkingsverband van organisaties en personen, actief op het gebied van citymarketing en andere gebiedsgebonden marketingactiviteiten.


Het Netwerk Citymarketing draagt actief bij aan het delen van kennis en ervaringen van verschillende steden.


Een van de definities is bijv. de marktgerichte aanpak.

Je ziet dan ook de samenwerking tussen de lokale overheid en publieke instellingen, zoals bedrijfsleven en KvK.

Een marktgerichte aanpak richt zich op de behoeften van de doelgroepen.

Door het bevredigen van de behoeften ontstaat er een bevordering van het maatschappelijk welzijn.


Volgens Kotler zijn er 3 partijen waarmee rekening moet worden gehouden bij het inzetten van citymarketing in een strategie:

  1. Plaatselijke en regionale overheden;

  2. Ondernemers in een stad

  3. Inwoners van een stad


Een gemeenschappelijke strategie voor het opstellen van een meerjaren programma van bovenstaande partijen is bij citymarketing van zeer groot belang en bepaalt het succes van het inzetten van dit middel.


Een stad of regio heeft meerdere doelgroepen:


Iedere stad heeft een eigen identiteit, m.a.w. de persoonlijkheid van een stad.

De identiteit wordt bepaald door een aantal factoren (”Steden in de markt: het elan van citymarketing” 1991 door J. Buursink):


Klik hier om naar de vorige pagina te gaan