Opel                        


Historie:

De geschiedenis van Opel




Sinds +/- 1860 staat de naam Opel model voor een bloeiende naai-machine en fietsen fabriek. Doordat Opel zo succesvol was in fietsen en naaimachines bouwen zijn er vele concurrenten bijgekomen en daardoor nam de verkoop af.

De Familie Opel zag dit aankomen en begon zich rond +/- 1890 te richten op de auto-industrie. Doordat er geen kennis over auto's was, werden de broers Fritz en Wilhelm Opel naar Berlijn gestuurd om te kijken bij een autotentoonstelling.

Ze ontmoetten daar mensen waar ze uiteindelijk de fabriek en kennis van overnemen. In 1899 word de fabriek verhuisd naar Rüsselsheim. Dat jaar presenteert Opel de " Opel Patent Motorwagen ". Opel is nu autofabrikant.

Bij het aanbreken van de nieuwe eeuw zijn er pas 11 auto's verkocht, dit kwam omdat alles met de hand gemaakt moest worden. Opel sluit een overeenkomst met de firma Darracq, die nu het chassis levert aan Opel. Opel zet daar zelf het eigen koetswerk op. In 1901 verlaat de eerste Darracq-Opel de nieuwe fabriek.

De verkoopcijfers groeien gestaag en daarom besluit Opel ook motorfietsen te gaan bouwen. In 1906, na duizend Opels wordt de samenwerking met Darracq overbodig. In 1911 gebeurt er een grote ramp vrijwel de hele fabriek brandt af, gelukkig bleef de autoafdeling gespaard. Maar bovenal was alles goed verzekerd en kon men verder.

"De fabricage van naaimachines word echter gestaakt."



1 cilinder Opel Darracq uit 1901



Naaimachine van Opel


In het jaar waarin de eerste wereldoorlog uitbreekt, verkoopt Opel bijna 3500 auto's en is daar mee Duitslands grootste autofabrikant. Frankrijk bezet een groot stuk van Duitsland waaronder Rüsselsheim. De Fransen voeren alle onderdelen, voorraden en machines af, maar toch verlaat in 1919 de "eerste" Opel de fabriek weer. In de oorlog is in stilte een nieuw model ontwikkeld: "de Laubfrosch", die in 1924 op de markt komt en bijzonder goed verkoopt. Zo goed zelfs dat er in 1928 per dag al 250 auto's gebouwd werden.



2 cilinder Opel Darracq uit 1903


Opel Laubfrosch 1924











Opel waagt zich weer aan de autosport, en het eerste resultaat
is een 2 ton zware achtcilinder Regent Pullman en die concurreert
met Caddilac en Buick, maar General Motors meld zich ook in de fabrieksautosport.

Enige jaren later begint General Motors met Opel te onderhandelen
en verwerft een belang van 80% in Opel, en een jaar na dato de resterende 20%. Maar bovenal bleef de naam Opel bestaan.
De Opel dealers doen het goed, en ze voerden als eerste vaste
prijzen in voor onderhoudsbeurten.

Maar niet alleen met personenauto's boekt Opel successen maar
ook met bedrijfsauto's gaat het goed zoals de Opel Blitz.
Ondanks de slechte economie blijft Opel redelijk verkopen, en in
het begin van de jaren dertig word de Olympia gepresenteerd.

In 1936 komt Opel met de kadett, een goedkopere uitvoering van
de Olympia. In 1944 werden de Opelfabrieken in Brandenburg en
Rüsselsheim gebombardeerd. In 1953 komt Opel met de eerste nieuwe naoorlogse model die de naam: Record krijgt, en kort
daarna word de Kapitän gepresenteerd.
De opvolger van de Record is de Record p1 en ongeveer drie
jaar later de Record p2.

Uit de nieuwe fabriek van Opel, die in Bochum gevestigd is,
lanceert men de nieuwe Kadett (de A-Kadett) en +/- drie jaar
later de B-Kadett. De meest onderschatte auto's van Opel zijn
de Kapitän, Admiral en de Diplomat die in 1964 geïntroduceerd werden. 1969 is voor Opel een fantastisch jaar want, Opel is dan
in Nederland het best verkopende automerk vanaf de jaren dertig.



Opel Olypia uit 1935

   

Opel Kapitän uit 1956


Opel GT


Van 1968 tot 1973 wordt de Opel Gt geproduceerd, carrosserie in Frankrijk, afgemonteerd in Duitsland.
In 1970 komt Opel met een sportcoupé, de Manta die gebaseerd is
op de Opel Kadett, en kort daarna komt Opel met het zustermodel
de Ascona. Later worden ze vervangen door de Senator en de Monza.

De Opel Record, Ascona, Senator en de Monza verdwijnen eind
jaren tachtig en wordt vervangen door de erg populaire Opel Corsa.
De Record die sterk verbeterd wordt gaat dan de Opel Omega heten. En de Opel Omega word meteen verkozen tot de auto van het jaar.

Het Engelse automerk Lotus bouwt op basis van deze Opel Omega
de "Lotus-Omega" met 377 pk's. In het begin van de jaren negentig
wordt de Kadett vervangen door de Astra, maar in Amerika is men
ook druk bezig met het bouwen van auto's, want men komt met een
"mpv" de Opel Sintra die ook een zuster heeft die de naam Zafira
heeft meegekregen.

Intussen is de Astra uitgebreid met een Astra OPC en de Astra Coupé. Opel heeft inmiddels ook de Opel Speedster en de Meriva uitgebracht. In de bedrijfsauto branche is Opel actief met de Movano en de Vivaro.

Augustus 2017, een ommekeer



Opel Senator uit 1978


Opel Zafira uit 2006



De nieuwe Meriva uit 2010


Opel Karl Rocks 2017


Opel



Opel Hekkert, voorheen Opel Smeets, aan de Griend 2 te Maastricht is de huidige dealer in Maastricht en was gehuisvest in een boot-vormig gebouw langs de Maas.
Het Griendpark ontstond pas eind 19e eeuw, nadat het westelijk deel van het Sint-Antoniuseiland was afgegraven en de daarbij vrijgekomen aarde was gebruikt om de oostelijke Maas-arm te dempen.
Na de Tweede Wereldoorlog werd hier een helihaven aangelegd, die in de jaren '70 plaats moest maken voor de Eurohal, de voorloper van het MECC.
Na de sloop van de Eurohal eind jaren '80 werd hier het Griendpark met een ondergrondse parkeergarage aangelegd.

De eerste steenlegging van deze garage was in augustus 1953, door de gebroeders Janssen
en met 2 uitzonderlijk mooie kunstwerken van Charles Eyck “versierd”.
In 1 ervan zijn 2 oude Opel-emblemen te zien.
Hopelijk worden deze kunstwerken bij herinrichting van de Maasboulevard door de gemeente gered en behouden.

Het pand ligt op een heel mooie plek, met vriendelijk en kundige vakmensen erin werkzaam.  Foto's
Hoe, wat en wanneer met het gebouw gaat gebeuren is iets voor de (nabije?) toekomst.
De huidige Opel Hekkert Maastricht garage ligt aan de Bersebastraat 6, nabij de Brandweerkazerne.



Klik hier om naar de vorige pagina te gaan