Inleiding


De GT-coupe met zijn sportieve vormgeving is een totaal nieuw ontwerp.
Hij is als tweezitter sport-coupe verkrijgbaar in Standaard- en Luxeuitvoering, met de 1,1 liter SR- of de 1,9 liter S-motor als krachtbron.
De modelaanduiding is als volgt :

Onderhavig werkplaatshandboek handelt over de GT-modellen.
De aandrijvings- en chassisaggregaten stemmen in grote mate overeen met deze van de Kadett-B, Oplympia-A en Rekord-C modellen. Derhalve worden in dit boek enkel die wijzigingen behandelt, welke kenmerkend zijn voor een bepaald onderdeel of bij de montage kunnen voorkomen. Dit boek kan bijgevolg enkel in combinatie met het werkplaatshabdboek van het desbetreffende model worden gebruikt.
Bij herstellingen aan de carrosserie of haar onderdelen, worden enkel die bewerkingen behandeld waarvoor nadere richtlijnen noodzakelijk zijn.
De eerste pagina’s van het werkplaatshandboek vermelden de algemene technische gegevens. Een inhoudsopgave, vooraan in iedere groep vermeldt alfabetisch de behandelde werkzaamheden.
Met de productie van de GT-coupé werd in september 1968 een aanvang gemaakt vanaf chassisnummer 1 551 000.

Technische gegevens GT


Korte omschrijving

1,1 liter R-motor

1,9 liter S-motor

Voorwielophanging

Onafhankelijke

Constructie

Onderhoudsvrije voorwielophanging met trapeziumvormige dubbele draagarmen van ongelijke lengte en schuin bevestigde schokbrekers

Soort veren

Dwarsliggende bladveer met rubber afstandsstukken zonder centerbout. Dubbele ondersteuning door middel van 2 extra veerbladen

Lengte tussen de veerogen

1065 mm (gestrekte lengte)

Bladbreedte

60 mm

Aantal veerbladen

3

Schokbrekers

Onderhoudsvrije dubbelwerkende schokbrekers

Bevestiging van de voortraverse

Met 4 bouten met zeskantkop en rubber demping op het chassis

Achterwielophanging

 

Constructie

Starre achteras met centraal gewricht aan de onderbouw bevestigd. Twee geleidearmen in langs- en één in dwarsrichting, schroefveren en telescopische schokbrekers.

Soort veren

Schroefveren met progressieve spoed

Schokbrekers

Dubbelwerkende telescopische schokbrekers

Onder gasdruk dubbelwerkende schokbrekers zonder beschermhuls

Achterasaandrijving

Gleason – Hypoide vertanding

Overbrengingsverhouding

3,89 (35:9)

3,44 (31:9)

Cardanas

Buisas uit één stuk

 

1 onderhoudsvrije kruiskoppeling

2 onderhoudsvrije kruiskoppelingen

Remmen

 

Voetrem

Hydraulische remmen op de 4 wielen met gescheiden circuits en met remservo

Rem voorwielen

Schijfremmen met vaste remblokhouder, twee tegenover elkaar geplaatste remzuigers voor elke schijf

Rem achterwielen

Simplex trommelremmen

Diameter remschijf

238 mm

Diameter remtrommel

200 mm

230 mm

Remcilinder binnendiameter

 

 

Tandem hoofdremcilinder

20,64 mm (13/16")

Wielremcilinders voor

45 mm

48 mm

Wielremcilinders achter

15,87 mm (5/8")

Remvoeringen voorwielen

In de vorm geperst frictiemateriaal, gelijmd

Nuttig remoppervlakte

105 cm²

Remvoeringen achterwielen

In de vorm geperst frictiemateriaal, aan de remschoenen geklonken

Nuttig remoppervlakte

212 cm²

405 cm²

Totaal remoppervlakte

317 cm²

510 cm²

Remservo

Werkend op beide remcircuits

 

T 51/334,6"

T 51/714,7"

Versterking

1,7 voudig

2,06 voudig

Parkeerrem

Mechanisch op de achterwielen

Nuttig remoppervlakte

212 cm²

405 cm²

Motor

 

Constructie

In lijn met kopkleppen en in het cilinderblok gelagerde nokkenas

In lijn met kopkleppen en in het cilinderblok gelagerde nokkenas

Werking Viertakt

 

Aantal cilinders

4

Boring

75 mm

93 mm

Slag

61 mm

69,8 mm

Zuigerverplaatsing

1078 cm³

1897 cm³

Max. vermogen (SAE)

68 pk bij 6000 tr/min

103 pk bij 5400 tr/min

Max. aandrijfkoppel (SAE)

8,6 kgm bij 4600 – 5400 tr/min

15,9 kgm bij 2800 – 3400 tr/min

Compressieverhouding

9,2

9,0

Octaangehalte

98

Klepspeling inlaat

0,15 mm

0,30 mm

Klepspeling uitlaat

0,25 mm

0,30 mm

 

Motor warm of koud

Bij 80°C watertemperatuur of bij olietemperatuur tussen 60°C en 80°C

Smering

Circulatiesmering onderdruk door tandwielpomp

Carburator

Solex

Aantal

2

1

Constructie

Valstroomcarburator met acceleratiepomp

Uitvoering

Enkelvoudig

Register (2-Venturi)

Choke

Handbediend

Automatisch

Stationaire draaisnelheid

 

Syncromesch bak

900 – 1000 tr/min

700 – 750 tr/min

Automatische transmissie in schakelstand "D"

---

550 – 600 tr/min

Koelsysteem

Van antivries voorziene koelvloeistof, overdruksysteem met onderhoudsvrije waterpomp. Temperatuurregeling door thermostaat.

Koppeling

Enkelvoudige droge plaatkoppeling of automatische transmissie op de 1,9 liter S motor

Vrije slag ontkoppelingspedaal

15 – 25 mm

20 – 25 mm

Versnellingsbak

 

Constructie

Schuine vertanding, synchromesh

Aantal versnellingen

4 vooruit, 1 achteruit

Overbrengingsverhouding

 

1ste versnelling

3,867

3,428

2de versnelling

2,215

2,156

3de versnelling

1,432

1,366

4de versnelling

1,000

1,000

Achteruit

3,900

3,317

Schakelhefboom

In de hartlijn van de wagen, in de tunnel

Stuurinrichting en voorwieluitlijnng

 

Constructie

Tandheugel met pignon, drie-spaken stuurwiel met diepliggende naaf

Stuurwieldiameter

350 mm

Totale overbrengingsverhouding

17,4

Draaicirkel wielen

10 m

Draaicirkel carrosserie

10,8 m

Toespoor (gemeten op beide wielen zonder drukstang) belast en onbelast

Van 0°10´ tot 0°30´

Naspoor onbelast

Van +0%deg;30´ tot +3°30´

Van +0°40´ tot +3°40´

Naspoor belast

Van +0°50´ tot +3°50´

Van +1° tot +4°

 

Toegelaten afwijking van linker tot rechter wiel is maximum 2°. Het bijvoegen van afstandsschijven, vooraan met een dikte van 3mm en achteraan van 9mm, resulteert in het vergroten van het naspoor met 47´, vooraan 9mm en achteraan 3mm resulteert in het verkleinen van het naspoor met 47´

Wielvlucht belast en onbelast

Van -0°15´ tot +1%deg;45´

Uitspoor in bochten met binnenwiel op 20° (toespoor=0) belast en onbelast

Ongeveer 1°40´

Belastingswaarden

 

Afstand wagen – grond

 

Vooraan

190 mm

198 mm

Achteraan

317 mm

315 mm

Afstand vanuit het voorwielcenter

 

Naar voor

385 mm

Naar achteren

430 mm

Uitspoor in bochten vanuit het

 

Buitenwiel, max.

31°

Binnenwiel, max.

35°55´

Wielen, banden

 

Wielen, constructie

Uit staalplaat gestampte wielschijf met luchtspleten, wielschijf in velg geperst en gelast

Velgafmetingen voor en achter

5 J x 13, diepbedvelg

Soort banden

Radiaalbanden met binnenband

Bandenafmetingen voor en achter

155 SR 13

165 HR 13

Binnenbandafmetingen voor en achter

155 – 13

165 – 13

Bandenspanning bij gedeeltelijke en volle belasting

 

Voor

1,6 kg/cm²

1,8 kg/cm²

Achter

1,8 kg/cm²

1,8 kg/cm²

Elektrische uitrusting

 

Ontstekingsvolgorde

1 – 3 – 4 - 2

Onstekingstijdstip

B.D.P (Bovenste Dode Punt)

Instelmarkering onsteking

Cirkel in krukasriemschijf en verhevenheid op distributiedeksel

Kogel op vliegwiel en wijzer op cilinderblok

Bougies Bosch

W 200 T 35

Bougies AC

42 F

43 FO

Elektrodenafstand

Van 0,7 tot 0,8 mm

Stroomverdeler

Gecombineerde centrifugaal- en onderdruksregeling

Onderbrekerspuntafstand

Van 0,4 to 0,5 mm

Kontakthoek

50° ± 3°

Sluitingsduur van de kontakten

56% ± 3%

Baterij

 

Spanning

12 V

Capaciteit

36 Ah

44 Ah

Alternator

 

Constructie

Wisselstroom generator met spanningsregeling, afzonderlijke regelaar

Spanning

12 V

Maximum vermogen

35 W

Wagenafmetingen

 

Wielbasis

2431 mm

Spoorbreedte voor

1254 mm

Spoorbreedte achter

1278 mm

1284 mm

Lengte

4113 mm

Breedte

1580 mm

Hoogte (onbelast)

1235 mm

Gewicht rijklaar

 

Met synchromesh bak

845 kg

940 kg

Met automatische transmissie

---

960 kg

Transportgewicht

 

Met synchromesh bak

807 kg

902 kg

Met automatische transmissie

---

922 kg

Toelaatbaar totaal gewicht

1055 kg

1160 kg

Met speciale uitrusting (zie notoa 1)

1095 kg

1200 kg

Toelaatbare voorasbelasting

530 kg

595 kg

Met speciale uitrusting (zie notoa 1)

540 kg

600 kg

Toelaatbare achterasbelasting

525 kg

565 kg

Met speciale uitrusting (zie notoa 1)

555 kg

600 kg

Laadvermogen

 

Met synchromesh bak

210 kg

220 kg

Met speciale uitrusting (zie notoa 1)

250 kg

260 kg

Met automatische transmissie

---

200 kg

Met speciale uitrusting (zie notoa 1)

---

240 kg

Toelaatbare dakbelasting (zie notoa 2)

40 kg

Maximaal toelaatbaar totaalgewicht van aanhangwagens (zie notoa 3) (bij normale en speciale uitrusting)

 

Zonder remmen

400 kg

500 kg

Met remmen (zie notoa 4)

400 kg

Met synchromesh bak 800 kg
Met automatische transmissie 500 kg

Rijsnelheden

 

Topsnelheid

 

Met synchromesh bak

155 km/h

185 km/h

Met automatische transmissie

---

177 km/h

Acceleratie

 

Met synchromesh bak

 

Van 0 tot 80 km/h

11 sec.

7,5 sec.

Van 0 tot 100 km/h

16,5 sec.

11,5 sec.

Met automatische transmissie selectorhandel in stand D

 

Van 0 tot 80 km/h

---

10 sec.

Van 0 tot 100 km/h

---

14,5 sec.

Maximum stijgvermogen

 

Synchromesh bak

41%

55%

Automatische transmissie

---

50%

Brandstofverbruik volgens DIN 70 030 per 100 km

 

Met synchromesh bak

7,5 liter

8,5 liter

Met automatische transmissie

---

9,4 liter

Olieverbruik per 100 km

0,075 liter

0,1 liter

Vloeistofinhouden

 

Koelsysteem met verwarming

4,6 liter

5,7 liter

Motor eerste cartervulling

3,0 liter

3,3 liter

Bij olieverversing

2,5 liter(bij oliefiltervervanging 2,75 liter)

2,75 liter(bij oliefiltervervanging 3,0 liter)

Versnellingsbak

 

Synchromesh bak

0,6 liter

1,1 liter

Automatische transmissie

 

Eerste vulling

---

5,0 liter

Bij olieverversing

---

2,0 liter

Achteras

0,65 liter

1,1 liter

Stuurhuis, vet

55 g

Remsysteem

0,34 liter

Benzinetank

50 liter

ruitesproeiervloeistof

1,5 liter

Nota 1

De speciale uitrusting bij de 1,1 liter SR-motor omvat andere voor- en achterveren en onder gasdrukwerkende achterschokbrekers
De speciale uitrusting bij de 1,9 liter S-motor omvat andere voor- en achterveren.

Nota 2

Aanbevolen wordt met dagbelasting niet sneller dan 120 km/h te rijden.

Nota 3

Bij wagens met automatische transmissie is het trekken van een aanhangwagen toegelaten.

Nota 4

Wanneer de aanhangwagen van een oplooprem is voorzien, behoeft het remsysteem van de wagen niet gewijzigd te worden. Wanneer de aanhanger uitgerust is met een hydraulisch-mechanische remkoppeling (ATE hydrakup) dient de wagen te worden voorzien van een door onderdruk bediend remapparaat.

Nota 5

Beproevingsgewicht = rijklaargewicht plus de halve belasting



CARROSSERIE

Inleiding

De carrosserie van de GT-modellen, onderscheidt zich duidelijk van deze van de andere modellen, door haar welbepaalde vormgeving. Deze nieuwe ontworpen carrosserie is met de verbeterde onderbouw van de Kadett-B- en de Olympia-A modellen versmolten tot een stoer geheel, dat een grote weerstand biedt aan de torsiekrachten. Het principe van de zelfdragende carrosserie werd behouden, zodat de vroeger gegeven richtlijnen voor herstellingen van kracht blijven.

Opmerkelijk is de rolbeugel voor de passagiersruimte, die de beide deurslotstijlen onder het dak door verbindt. Hij heeft tot doel de passagiersruimte extra te beschermen bij een eventueel over de kop gaan van de wagen. De constructie der carrosserie-onderdelen is derwijze opgevat dat, naargelang de ernst der opgelopen schade, zonder speciale instructies en aan de hand van de bestaande richtlijnen, aan het koetswerk kan worden gewerkt.

Door de speciale aard van de carrosserie kregen ook de in- en opbouwonderdelen een nieuwe vormgeving. Hierna worden de werkzaamheden beschreven, die volledig nieuw zijn, en die tot nog toe in geen enkele andere publicatie voorkomen. Alle overige werkzaamheden, voor zover het verloop ervan niet logischerwijze blijkt, worden in dit artikel aangehaald en desgevallen binnen afzienbare tijd vervolledigd.



Complete deur verwijderen en installeren


Deur aan bovenste en onderste scharnieren losschroeven en afnemen



Ruitenhefmechanisme verwijderen en installeren


Armsteun, zwengel, deurgreep en grendelknopje verwijderen.

Met behulp van een smalle schroevendraaier de kunststofschelp voorzichtig uit bedding van handgreep drukken en handgreepbedding losschroeven.

Binnenbekleding en isolatiepapier verwijderen.

Ruitenhefmechanisme verdraaien totdat kabel aan klemplaatje kan worden losgeschroefd.

Kabel uit bovenste en onderste kabelpoelie nemen en kabeltrommel verwijderen.

Kabelgeleider aan boven- en onderkant (A) losschroeven en deklijst (B) verwijderen

Ruit met kabelgeleider naar boven toe uit ruitopening trekken.


Na het installeren, kabel door middel van bovenste kabelpoelie aanspannen.

Koplichten met tuimelmechanisme verwijderen en installeren


De wegklapbare koplichten worden mechanisch bediend. Met de hefboom die zich onder de linkerzijde van de versnellingsbaktunnel bevindt, worden de koplichten door trekken (uitklappen) of duwen (inklappen) in hun eindstand vergrendeld.
Over een spiraal met tandsegment wordt de heen en weer gaande beweging omgezet in een draaiende beweging van 180°. De draaiassen van de koplichten liggen onder de middellijn. Hierdoor komt het koplichthuis in gesloten toestand op gelijk vlak te liggen met de voorkant van de wagen.

Op het instrumentenbord gaat een wit verklikkerlichtje branden zolang de koplichten niet volledig in hun respectievelijke eindstand vergrendeld zijn. De bedieningsschakelaars voor de koplichten bevinden zich in het linker element.


Klik hier om naar de vorige pagina te gaan