Op zondag 3 december 2017 is het precies 25 jaar (1992) geleden dat de eerste Short Message Service, ofwel sms werd verstuurd. ´Merry Christmas´, was de boodschap van de Engelse softwareontwikkelaar Neil Papworth. Sms is inmiddels alweer achterhaald bij consumenten, die nu vooral gebruik maken van gratis diensten als BBM, Whatsapp en iMessage, die de functie van SMS overgenomen en verder uitgebreid hebben.

Dit gebeurde over het Vodafone netwerk met een Orbitel 901 telefoon.

De groei van de SMS ging langzaam.

In 1993 was Nokia de enige aanbieder die de SMS functie standaard aan zijn telefoons had toegevoegd.

In 1995 werden er gemiddeld 0.5 SMS berichten per aansluiting per maand verstuurd.

Richting het jaar 2000 nam de populariteit erg toe, zo werden er op eerste kerstdag in 2006 205 miljoen sms berichten verstuurd in het Verenigd Koninkrijk.

Nu wordt SMS niet zo veel meer gebruikt. Hoewel SMS voor bedrijven nog heel populair is verdwijnt de SMS voor persoonlijk gebruik steeds verder.

In 2013 is 62% van alle SMS berichten die per dag verzonden worden voor zakelijk gebruik (reminders van afspraken, server meldingen etc), spelletjes, voicemail berichten of betaaldiensten. Hiermee komt het einde van de SMS misschien wel in zicht.


Het idee van het opzetten van een Short Message Service (sms) ontstond al in de vroege jaren ’80. In december 1982 werd er namelijk voor het eerst over nagedacht door de European Conference of Postal and Telecommunications Administrations (CEPT), waarna er in de daaropvolgende jaren uitgebreid onderzoek werd gedaan naar de mogelijkheid om tekstberichtjes via mobiele netwerken te versturen.

Het concept werd in 1984 verder uitgewerkt door Friedhelm Hillebrand en Bernard Ghillbaert, die er achter kwamen dat het nodig was om de maximale grote van de berichtjes te beperken tot 140 bytes, wat ruimte gaf voor 160 tekens.

Na deze ontwikkeling duurde het echter nog lang voordat de sms ingeburgerd raakte. Het eerste bericht werd op 3 december 1992 verstuurd door Papworth, die de berichtenservice in eerste instantie alleen maar wilde opzetten voor intern gebruik binnen Vodafone: “We dachten dat sms wel handig was voor collega’s om korte boodschappen naar elkaar te sturen. Het eerste berichtje was geen opmerkelijke prestatie; ik deed gewoon mijn werk.”

De sms’jes werden echter al snel een succes, waarna het systeem in 1993 in Zweden voor het eerst werd ingevoerd voor commercieel gebruik.

De sms werd in eerste instantie slechts gebruikt om boodschappen door te geven, bijvoorbeeld als er een nieuw voicemail-bericht was.

Klanten van het Finse Radiolinja konden in 1993 als eerste sms’jes naar andere gebruikers sturen.

Het aantal verstuurde berichtjes groeide in de eerste jaren langzaam.

In 1995 werden er gemiddeld slechts 0.4 berichtjes per mobiele gebruiker per maand verzonden. Het aantal verzonden berichten nam in de jaren daarna echter snel toe. Afgelopen jaar werden er bijvoorbeeld wereldwijd meer dan 8 biljoen sms’jes verzonden, zo’n 15 miljoen per minuut.

Papworth is overigens niet verrast door het succes van ‘zijn’ service: “Het leek toen niet zo groot te worden, maar ik ben niet verbaasd, omdat het zo makkelijk is en het kan met alle telefoons.”

Of de sms een groot succes blijft is echter nog maar de vraag. De dienst krijgt de laatste jaren steeds meer concurrentie van gratis alternatieven als Whatsapp, met als gevolg dat telefoniebedrijven steeds minder geld verdienen aan de sms’jes.

Klik hier om naar de vorige pagina te gaan